Saturday, April 12, 2014

ujian Allah untuk aku

hi semua

aku tak tahu nak start dari mana..aku terfikir nak buat blog ni sebab aku nak luahkan apa yang ada dalam hati aku..baru2 ni, aku dapat tahu aku hiv positif melalui rapid test..waktu tu aku rasa macam nak pitam bila aku tengok ada 2 palang kat test kit tu..tapi cair2..aku xpuas hati..aku rasa benda tu salah..tiba2 nurse tu kata nak buat lagi sekali..aku pon setuju..sekali lagi, dapat result yang sama..tapi aku rasa mcm xpercaya..sbb palang yg kedua tu macam cair jer..aku pon rilek..buat cool..pastu nurse tu cakap

"benda ni x accurate, kena wat kat hospital tuk confirmkan" 

pastu dia buat reference letter tuk aku bila gi hospital nanti..aku pon mcm xpercaya time tu aku ada hiv..aku pon google kat hp pasal contoh result rapid test hiv. waktu tu aku terkejut mcm nak dunia berputar2 bila aku tgok keputusan yang cair adalah keputusan positive! aku rasa mcm nak pengsan. aku rasa down. aku dah pikir bukan2. aku cakap kat diri aku. ni penamat hidop aku..aku terbayang wajah mak ayah aku..apa kata diorang nanti bila dia dapat tahu aku ada hiv..


pastu aku follow up buat kat bp lab..sbb nak buat confirmation..aku jumpa nurse kat situ..n dia sgt profesional..tak tanya macam2 terus bagi aku nombor suruh aku duduk..pastu dia amik darah aku..aku bayar..aku terus balik..dia cakap..minimum 3hari baru result kuar..hari ketiga aku call..masih tak siap..sampaila hari ke enam aku call..dia cakap dah siap..dah bole amik result..petang tu..lepas abis kelas..aku terus pecut gi bp lab..sampai jer kat situ..aku masuk bagi resit n dia suruh duduk dulu.. pastu nurse macam lain macam jer pandang aku.. dia duk bincang2 kat nurse lain sambil pandang muka aku..aku dah rasa lain macam..lepas 5 minit macam tu dia panggil aku..dia kata doktor takda..so xboleh amik result..dia kata std, infected disease kna jumpe doktor bru bole amik result..katanya result ada ngan doktor..aku pon ia kan ajer..dia cakap esok dtg kol 12..aku pon sabar jerla..

esok tu aku xdtg..sbb aku xready..n busy sikit..hari ke 8 aku gagahkn diri aku pegi amik result..sampai jer kat bp lab..nurse tu dah kenal aku..terus dia bagi result dalam envelope A4. aku bukak..reactive.positive.aku rasa ciyes nak pitam time tu..aku xsangka mmg betul aku positif..nurse tu ckp..doktor nak jumpa aku..aku pon pegi masuk bilik doktor..dia tutup semua pintu..pastu dia kata

"result ni 70% jer accurate..u kena buat western blood test tuk konfirmkan.."

dia suruh aku buat western blood test. tapi mahal. rm290. so aku hold dulu. aku cakap ngan nurse tu, aku nak buat kat gov clinic nanti. tapi sampai sekarang aku tak buat. aku tak berani...aku balik umah..dalam keadaan yg xtahu mcm mna..dlm perjalanan balik tu..moto yg aku bawak hampir 4-5 kali nk eksiden..aku rasa ramai giler orang nk langgar aku time tu..tp aku rasa aku yg bawak xbetul sebenarnya..aku sampai umah..gi kelas n belakon mcm xda apa2..

hari ni..aku beranikan diri bukak blog2 hiv..selama ni didiagnos..aku xberani bukak blog2 tu..seram pon ada..tapi aku berani kan diri aku gak..

aku ada terbaca geng2 yang positive macam aku..aku tahan sebak dalam hati aku...aku nak menangis pon ada. aku tak sanggup nak pikir apa yang akan jadi kat aku lepas ni. hanya tuhan jer yang tahu perasaan aku sekarang ni..aku selalu pikir, macam manalah aku nak hadapi semua ni..aku masih belaja..tah orang nak terima aku kerja ke x tah..aku takut..aku ada banyak tanggungan lepas aku grad..mak, ayah, adik2, hanya aku yang diorang harapkan...

lagipon, sejak aku aku dapat tahu benda ni, aku selalu pikirkan, ada ke perempuan nak kawin ngan aku? awek aku? aku x berani nak bagitahu dia. aku takot. aku pon masih tak boleh terima kenyataan aku dapat benda ni. mcm mana aku nak bagitahu dia? dia boleh terima aku ke? atau aku yang tak boleh terima diri aku sendiri?

:(


5 comments:

  1. Nasib yang sama..

    ReplyDelete
  2. salam..hiv pun penyakit...kanser pun pnyakit...stiap pykit ad ubat nya...cume cpt atau lambat untuk jumpa pnawar nya...u kena strong jer face stigma msyarakat...sebagai seorang islam...smbyg jgn tggl ..quran sentiasa amal kan...doa itu ubat paling mujarab..u not alone...igt allah swt sygkn hmbanya y kuat dan tabah..ujian itu Allah swt bg kpd hmbanya y Allah tahu kita mampu tnggung...besar ujian kita besar pluang syurga Allah swt..insya-allah..rasa sunyi rasa kosong dgr surah yusuf baca suruh yusuf...teruskn kehidupan..dan satu lgi ilmu kena truskn mncri walau mcmna pun...sy doakn awk sntiasa sihat ...amin

    ReplyDelete
  3. Salam bro.berapa lama anggaran terdedah sebelum buat ujian?

    ReplyDelete