Sunday, August 31, 2014

life must go on..

assalamulaikum..

dah lama aku xupdate blog ni..hari hari yang aku hadapi sejak kebelakangan penuh cabaran..stigma orang yang ade hiv ni selalu bermain kat fikiran aku..setiap kali aku tengok awek2 yang ada kat sekeliling aku..setiap kali itulah aku remind diri aku yang aku ni ada hiv..jangan..jangan dekat ngan diorang..sebab aku tak nak sapa2 pon jatuh hati kat aku..aku tak nak kecewakan sape2..ya Allah..hanya engkau sajalah yang tahu..

aku teringin berkeluarga..aku teringin nak ada anak aku sendiri..tapi..apakan daya..mungkin perjalan hidup aku adalah bujang semata..hari tu appointment dengan doktor yang handle kes aku ni..dia kata, "lebih baik awak jangan kawin..itu adalah yang terbaik..tapi kalo ditakdirkan awak dapat orang yang boleh menerima awak..awak teruskanlah..kami akan bantu awak" 

tapi persoalannya, ada ke orang nak kawin dengan seorang lelaki yang hiv positif? benda ni lah yang selalu bermain kat fikiran aku..sesungguhnya aku teringin sangat nak ada seorang wanita muslimah yang boleh menerima aku seadanya..ya..aku tahu..lelaki yang baik tuk perempuan yang baik and vice versa..tapi lelaki jahat macam aku? mcm mana?

9 comments:

  1. Tak bermakna ada HIV tu lelaki or perempuan tu jahat, kan?
    Ramai je yg positive kawin. Rasanya kalau JM betul2 mencari, mesti jumpa perempuan yg nak, dan nak yg -ve je ke? Mesti ada perempuan2 positive yg tertanya soalan yg sama. Kalau ada sila tinggalkan mesej ye ;)

    ReplyDelete
  2. Saya sangat2 kecewa dgn nasihat yg diberikan oleh doktor yg merawat awak tu. Doktor bukan tuhan. Soal jodoh, ajal semuanya di tangan Allah.

    Tidak kah doktor yg merawat awak tu tahu suami positif hiv yg telah mulakan rawatan tidak akn menjangkitkan kpd isteri dan anak yg dikandung? Even suami isteri yg positif boleh dpt bayi yg bebas hiv?

    Awak jgn laa sedih2 mcm ni. Saya yakin yg Allah akn temukan awak dgn perempuan yg dpt terima awak seadanya. Percayalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin. doakan sy awak. sy harap dapat jumpe wanita yang mcm tu suatu hari nanti

      Delete
  3. aku pun dapat nasihat macam tu. kalau kawin jgn main. pening jugak kalau dapat doctor macam ni. tapi dah nasib badan.

    ReplyDelete
  4. Knp tak boleh main pulak dengan isteri sendiri? Kalau awak pakai condom dan mulakan rawatan haart, awak tidak akn menjangkitkan virus kepada isteri awak. Bagi mereka yg mulakan rawatan haart dan virus berada pada tahap tidak dpt dikesan dan ditambah dgn penggunaan condom hiv tidak akn berjangkit kpd pasangan yg negatif.

    Untuk dpt baby ada beberapa prosedur yg perlu diikuti agar isteri dan baby yg dilahirkan bebas hiv. Dptkan nasihat drpd doktor pakar yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. baik annonymous. tq atas sokongan tu. muah ciked sikit. haha

      Delete